Thuis en op school werk ik graag samen met kinderen met kristallen. De kristallen geven hen de ruimte om te zijn wie ze zijn. De kristallen zijn zonder oordeel waardoor het gemakkelijker is voor de kinderen om te functioneren. De kristallen vragen niks en hebben geen eisen. Ze geven vrij hun energie aan de kinderen, zonder er ook maar iets voor terug te vragen. Kinderen met autisme of ADHD, die vaak nog veel meer open staan voor alle invloeden van buiten af, kunnen hier heel veel aan hebben, maar ook alle andere kinderen. Zeker in deze tijden, waarin er zo enorm veel druk ligt op de leerkrachten, kan dit de uitkomst zijn op scholen. De invloed van kristallen is niet te onderschatten groot. De klassen worden groter en het aantal kinderen dat gedragsproblemen vertoont groeit maar door. Dit is niet te doen voor de leerkrachten en zij kunnen hier dan ook alle ondersteuning bij gebruiken.
Dit geldt natuurlijk ook voor de ouders die het thuis lastig kunnen hebben met hun kinderen. Ik weet wat ik doe en hoe ik dit moet doen. Ik breng de kinderen weer in contact met hun gevoel, zodat ze wat ze doen, voor zichzelf doen. Voor de ander iets moeten doen is vaak totaal niet motiverend, maar als je vanuit jezelf je ding kan doen dan komt er veel meer passie bij kijken. Zo heb ik ooit tijdens één van mijn stages, jaren geleden, een jongen van 10 jaar een kristallen bolletje gegeven. Hij had autisme en zat in een speciale klas. Waar hij normaal gezien uren kon doen over zijn reken opdrachten, deed hij dit met de kristallen bol in 20 minuten. Dit soort resultaten kan alles schelen in een wereld waarin de prestatiedruk als maar toeneemt. Dit kan zorgen voor een groei in kwaliteit en passie, in unieke individuen met in hun toekomst veel minder lasten om mee te dragen. Kristallen kunnen met hun energie een samenleving creëren waarin mensen weer in contact staan met hun gevoel. En Ik help hier graag bij, zodat het leven weer begrepen kan worden.